Ersätta fisk

Med en man med kraftig fisk- och skaldjursallergi så blir det sällan jag kan äta fisk. Här har jag därför skrivit ned några tips för dig som längtar efter något som påminner om fisk och är allergisk eller anhörig till en allergiker. Jag själv kan äta fisk och musslor men reagerar på räkor och andra skaldjur vilket jag också sörjer men det är svårare att ersätta dessa så där har jag färre tips. De som är allergiska för både fisk och skaldjur tål ibland musslor men prova inte om du har svåra reaktioner.

För fiskgratänger så funkar faktiskt tunt skivad halloumi väldigt bra som ersättning. Välj ett recept och ersätt bara fisken med halloumi (två paket brukar räcka bra till 3-4 portioner). Vill man kan man marinera den skivade halloumin med 1 dl varmt vatten med 1-2 msk vegetariskt buljongpulver och dill och lite citronsaft.

Mitt favoritrecept är så här:

2 paket halloumi tunt skivad

Marinad
1 dl varmt vatten
2 msk vegetariskt buljongpulver
en skvätt citronsaft
svartpeppar
finhackad dill

2 tomater
5-6 champinjoner

400-500g creme fraiche
1 dl grädde
svartpeppar
salt
finhackad dill

Häll marinaden över den tunnskivade hallomin du placerat i en ugnsform i ett jämnt lager över hela formen. Ju tunnare skivor desto godare gratäng tycker jag. Skär tomaterna och champinjonerna tunt. Man kan själv välja om man vill tomaterna eller champinjonerna överst men det lager man har överst bör skäras något tjockare än det som man har under. Lägg det lager du vill ha närmast halloumin i formen. Salta och peppra lite ovanpå tomaterna eller champinjonerna. Klicka ut creme fraichen över hela formen som ett tjockt lager. Häll grädden i formen i kanten så creme fraichelagret inte sjunker ned just där du häller. Lägg på det övre lagret av champinjoner eller tomater. Salta och peppra och strö lite dill överst. Grädda i ugnen i 175 grader tills ytan är vackert gyllende.

För fet fisk som lax så rekommenderar jag att prova att göra receptet med tunnskivad kyckling. Det smakar inte lax förstås men många goda grytor fortsätter att vara goda med kyckling istället för fisk. Vill man ha en mer fiskig smak skulle jag rekommendera att blanda i en burk caviart (vegetarisk kaviar) i slutet av tillagningen eller servera det till. Jag tycker att det är godast med kall caviart men den kan blandas i och bli varm också. Ovanstående recept kan också serveras med caviart i eller vid sidan av rätten men behöver inte detta eftersom dillsmaken gör att man tycker att det smakar ganska fiskigt ändå.

En rolig grej jag hittat är morotslax. Jag har inte provat det men tycker det låter spännande. Man kan även göra inlagd aubergine som då liknar inlagd sill men då jag inte riktigt är så förtjust i sill är det inget jag provat göra men kanske även detta är något jag kommer prova i framtiden.

Många veganska "fisk"-recept bygger på tofu. Det är ett alternativ för många men själv mår jag inte riktigt bra av tofu (rapar osv) så jag undviker det helst och då vi inte är veganer är det inte något vi måste äta. Vill man äta vegetariskt kan man göra ungefär samma som ovan eller skippa marinaden och välja en rökt eller marinerad tofu. Rökt tofu tror jag skulle bli väldigt gott, det åt jag ibland innan jag fick för stora besvär av att äta tofu.



Kommentarer

Populära inlägg