12 november 2014

Oidentiferade: Grateful Dead Fan

NO IMAGENO IMAGENO IMAGE(Doe Network)

Denna oidentifierade kallas också Jason Doe och Grateful Doe. Han hittades i slutet av juni i Virginia då han dog i en trafikolycka. Han var tillsammans med en annan kille som senare identifierades i en van som kraschade och båda dog. Hans ansikte var krossat men det finns några tänkbara bilder på hur han kan ha sett ut vilka kan ses ovan. Jag har aldrig sett några obduktionsbilder på denna person vilket säkert beror på att han var så allvarligt skadad. Alla tre bilder har ändå likheter så jag antar att man kan tänka sig att de inte är helt missvisande.

Han hade blont eller ljusbrunt hår och hade färgat håret rött. Han hade en t-shirt från Grateful Deads turné från det året, jeans och gymnastikskor på sig. I fickan hade han bitar från två biljetter till Grateful Deads konserter, en konsert från 1994 och en konsert som genomfördes bara dagen innan han dog. Man vet inte om han besökte dessa konserter eller om han bara befann sig utanför arenan vilket folk gjorde på Grateful Deads konserter. Vissa personer som var fans av gruppen var sk. Deadheads som följde med gruppen på alla spelningar när de turnerade även om man inte alltid gick på själva konserten. Inom scenen förekom något som heter "lucky tickets" vilket innebar att någon köpte biljetter till fler än till sig själv och delade ut till de som var utanför. Biljetterna som han hade på sig gick inte att spåra längre än till en person som sålde biljetter privat och han kände inte igen killen så de finns de som spekulerar att han kan ha varit en mottagare av en lucky ticket.

Orsaken till att han kallas Jason Doe är den lapp han hade i sin ficka som sa: "To Jason, Sorry we had to go. See you around. Caroline O. and Caroline T." Man vet inte om han faktiskt hette Jason eller om det var ett missförstånd av dessa två tjejer eller kanske till och med ett falskt namn som han använde.

Grateful Dead fan hade två hemgjorda tatueringar, en är väldigt svårtydd och svag men den andra är en stjärna. Han hade också ett hål i vänster öra men inget örhänge.

Man har gjort ansträngningar för att att identifiera denna person, i skrivande stund har 221 st personer officiellt listats som uteslutna från att kunna vara Jason Doe.

Min teori?
Jag har faktiskt inga speciella teorier om denna person. Jag utgår från att pga av hans låga ålder (uppskattad som 16-21 år) så måste han ha haft dålig kontakt med sin familj om han inte har rapporterats som saknad. Om han någonsin blir identifierad så utgår jag från att någon av de ledtrådar som finns kommer att visa sig inte vara ledtrådar, tex att han inte var något uttalat Greatful Dead fan eller att hans namn inte var Jason.

Det finns mer fantasifulla teorier om att han ska ha rymt från någon religiös familj och att de förskjutit honom och visst är det inte uteslutet men det är också lite av en skräpteori som många som är intresserade av att identifiera de okända döda när man inte kommer längre drar till med. Jag gissar att om han kommer att identifieras så är det inte hans föräldrar som kommer höra av sig till polisen utan någon från en yngre generation tex ett yngre syskon eller syskonbarn som får höra om släktingen som försvann. Jag gissar att om rätt person ser hans foto så blir han snabbt identifierad.

När det gäller vilken av bilderna av honom som är mest rättvisande så är min teori att den bild som är den första av de bilder jag visar är den som är mest lik honom. Jag vet inte om den sneda näsan är från krocken eller ett verkligt särdrag men den känsla jag får säger att det är den bilden vi kommer känna igenom honom från. Jag tror att han åldersmässigt är den uppskattade åldern och att de kläder han har är rätt stilmässigt men att han kanske inte var ett galet fan av Greatful Dead.

Källor:
Doe Network
NAMUS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar